13 Haziran 2013 Perşembe

Yol bisikleti ile Kartepe

Yol bisikletine olan tutkum 2 sene önce Caner Eler ve Sarper Günsal'ın eurosport ekranlarında sunduğu bir bahar klasikleri yarışını izlememle başladı.O sezon akabinde gelen bütün yarışları ve daha sonra yaz aylarındaki Tour de France'ı büyük dikkatle seyretmiş,bu seviyede bisiklet sürmenin sadece fiziksel mücadele değil adeta bir satranç maçına dönüştüğünü anladıkça ilgim daha da çok artmıştı.
O süreçle beraber sürekli artan bisiklet ilgisi sonrası tur bisikletimle senenin altı ayı güzel mesafeler katettim.Ve bu sene başında bir yol bisikleti almaya karar verdim.Fazlasıyla araştırdım ve en sonunda fransız FDJ Big Mat takımının ana sponsorlarından ve aynı zamanda turlarda kullandıkları bisikletleri sağlayan lapierre markasının lapierre xelius efi kadrosunda karar verdim.

Tour de France'da artık sıkı bir FDJ Big Mat taraftarıyım:)





kutunun içinde 7.2kg'lık bir canavar var!!

Bisiklet full ultegra donanım ve mavic kysrium elite jant setiyle geldi.Sitede geçen modeli LAPIERRE XELIUS 400 EFI FDJ DB

Bisiklet geldikten sonra,hazırlıklarına önceden başladığım hedef yarışım Orhangazi ultramaraton hazırlıkları sekteye uğramasın diye yarışa kadar normal koşu antrenmanlarıma devam ettim,bisiklete binmedim.

Yarışdan sonra hızlı bir şekilde bisiklet antrenmanlarına başlayıp her hafta yaklaşık 150-250km bisiklete bindim.

instagram sağolsun:)

Bu süreçte genelde Florya-Sirkeci-Florya arasında 40-50km'lik rotada haftaiçi antrenmanlarını yaparken haftasonları 80-100km arası yine düz rota olan Florya-Sirkeci-Beşiktaş ve Boğaz hattından devam edip aynı rotadan geri dönerek antrenmanları bitirdim.

***Haftaiçi antrenman garmin datası


boğaz'da antrenman keyfi

Yol bisikletinde performansları birbirinden ayıran,daha doğrusu bir yarışta bisikletçilerin sıralamasını belirleyen en önemli faktörlerden biri dağlık etaplarda göstereceği performanstır.Çünkü düz yolda bisikletçiler için draft denilen bir nimet var ki,koridoruna girdiğin bir bisikletçinin %10-40 arası az eforla ona tutunabilir ve öndeki bisikletçinin senden kopmasını önleyebilirsin.Bu tabi koridorun kalitesine ve rüzgarın şiddetine göre değişebilir.Ama yokuşlarda rüzgarın sürtünmesi azalmış,seni geriye doğru çeken vücut ağırlığının yatay bileşeni ve bisikletini ileriye doğru götürmek isteyen bacağının uyguladığı kuvvet baş başa kalmıştır.Er meydanı dağlardır.Nefes,nabız,bacaklar burada iflas eder.Bütün yol bisikletçileri(genel klasman favorileri)en büyük hünerlerini dağlarda gösterirler.


Dağlık etapların bu cazibesi beni de çok heyecanlandırıyor,bir an önce fırsatını bulduğumda İstanbul'a çok yakın noktada bulunan HC tırmanış profiline sahip Kartepe'ye gidip zirveye çıkmak,kendimi görmek istiyordum.Hazırlıklara başladım.

Öncelikli olarak Kartepe tırmanışının profili hakkında strava , ridewithgps gibi sitelerden tırmanışın eğimi hakkında bilgiler edindim.

**strava'da Kartepe segmenti
**ridewithgps ile Kartepe profili

ridewithgps'deki eğim grafiği

strava'ya göre 16,6 km'de 1228m tırmanış yani 1228/16600=%7,4lük bir ortalama eğim.ridewithgps ise 17km'lik tırmanışta 1400m tırmanış gösterirken ortalama eğim 1400/17000=%8,1 çıkıyor.Ayrıca ridewithgps max eğimi %17,3 olarak gösteriyor.İnternet üzerinden araştırarak edindiğim bilgiler bunlardı.

Bunun dışında daha önceden Kartepe'ye tırmanan arkadaşlardan edindiğim bilgilerin özeti şu şekildeydi;
*Compact aynakol (50/34) ve 11-28'lik ruble kullan
*Çıkış çok sert,birçok yerde ''yeter artık durmak istiyorum''diyeceksin; ''SAKIN DURMA''
*İlk 9km bazı noktalarda eğim sertleşse de bir şekilde devam edebiliyorsun, 9.km'de(pütürlü yol)başlayan yokuş 12.km'ye kadar aynı sertlikte devam ediyor.Burası zirveye giden yolun en büyük kırılma noktası.
*12.km'yi gördüysen artık zirve yakın.Yıpratıcı yokuşlar geride kaldı.Kartepe'ye hoşgeldin:)

Teorik olarak toplayabileceğim bütün bilgileri toplamıştım.Çözmem gereken tek bir problemim kalmıştı.Bendeki aynakol 52*39'luk oranlara,rublem ise 12-25'lik oranlara sahipti.39/25'lik bir oranla Kartepe'yi tırmanmak benim için çok iddaalıydı.Bunu mümkün olduğu kadar düşürmem lazımdı.Yeni bir 50*34'lük aynakol bana çok pahalıya mal olacağı için onu otomatikman aklımdan sildim.Ayrıca bir yol bisikletçisi için 50*34'lük aynakol oranları çok tatmin edici değil diye düşünüyorum.Elbette yedeğimde bir tane olmasını isterim ama o kadarlık bir bütçeyi ayırmaya gerek yok diye düşünüyorum.(Bu arada Ultegra 50/34 aynakol yaklaşık olarak 750tl)

sabah antrenmanı foto molası

Dişli oranlarını düşürmenin bir diğer yolu da 11-28'lik bir ruble edinmekti.Bu sayede

39/25=1,56 olan oran
39/28=1,39'a düşecekti.
11-28'lik bir ultegra ruble edindim ve kendi ellerimle yeni rubleyi bisiklete taktım.Bu arada ruble değiştirmek de yeni başlayanlar için bayağı hengameli bir iş.İlk olarak sadece ruble değiştirirken kullanacağınız aletlerinizin olması lazım.Ruble sökme-takma anahtarı ve ayrıca rubleyi tutmak için özel bir anahtar daha temin etmelisiniz.



Bu aşamadan sonra biraz uğraş,biraz dikkat ile rublenizi değiştirebiliyorsunuz.

Ruble değişimi sonucunda bisikletin vites oranları aynakol 52/39 ve ruble 11-28 oldu.Kartepe için ideal ama benim için ne kadar ideal onu Kartepe'yi çıkarken görecektim.

Pazar sabahı erkenden ailecek Kartepe'nin yolunu tuttuk.Maşukiye merkezde ben inip ısınmaya başlarken,eşim,minik kızımız ve ablamlarla Maşukiye'de dolaşacak ve kahvaltı için bir yerde beni bekleyeceklerdi.

Hızlı bir ısınmanın ardından Maşukiye'nin içinden Kartepe'ye doğru tırmanmaya başladım.Eğim hemen kendini belli etmiş,ben 39/28'lik vites oranlarına çoktan geçmiş,sakin ve nabzımın yükselmesine çok izin vermemeye çalışaraktan,selede oturmaya çalışarak metreleri arşınlıyordum.Burada bir hata yapmış olabilirim.Çünkü çıkışın büyük bir bölümünde ayağa kalkmadım.Çünkü bana eksi yazacağını düşünmüştüm.Ama 8-9.km'lerde mecbur kaldığım anda ayağa kalktığımda aslında daha rahat ve bir nebze de olsa hızlı gidebildiğimi farkettim.Bir sonraki tırmanışta biraz daha agresif olup daha erken ayağa kalkmayı ve belli periyotlarla bunu yapmayı deneyeceğim.

Mesafeler çok uzamış,neredeyse metrelerin hesabını yapar hale gelmiştim.Eğim biraz sertleştiği ve ben zorlanmaya başladığım anlarda sürekli içimden bir ses''burada bırak ve geri dön'' diye sesleniyordu.Çoğu kez bırakmama ramak  kaldı.Ama bir şekilde pedala basmaya devam ettim.Her virajdan sonra eğimin biraz olsun hafifleyeceği bir yol görmek istedim ama her viraj sonrası aynı eğim ara ara da çok daha serti beni karşılıyordu.Derken 7.km'lere kadar geldim.Daha yarılamamıştım ama 9.km'de beni karşılayacak yokuşların eğimi hakkında ciddi endişelere bürünmüştüm.Çünkü şu ana kadar bile ciddi anlamda zorlanmıştım ve daha sert eğimlerde ne yapacağımı,bacakların nasıl bir reaksiyon vereceğini bilmiyordum.
Bu düşüncelerle 9.km'ye ulaştım ve oradaki sert dönüşten sonra başlayan pütürlü yol ile beraber eğimin ciddi anlamda arttığını gözlerimle görmüş oldum.O andan itibaren tek amacım 12. km'ye ulaşmaktı.Kah ayağa kalkıyor çeviriyor,kah oturarak çeviriyordum.bu arada suyum da çok azalmıştı.Aslında yol üzerinde birçok çeşmeye de rastladım ama durmak yoktu.Durmadan çıkmak tek amacımdı.10.km,11.km derken 12.km'ye geldim ve sert bir dönüş sonrası karşıma çıkan yolda eğimin ciddi anlamda azaldığını gördüm.O anda artık zirveye çıkabileceğimi düşünmeye başlamıştım bile:)

garmin'e göre Kartepe

Yolun geri kalanı ciddi anlamda bir yokuş içermiyor,hatta güzel bir tempo ile yolun geri kalan kısmında 30 ortalamalarla bile zirveye ulaşılabilir.Zirveye çıkış sürem 1:42:45...

kartepe hatırası

Zirveye ulaştığımda havanın aşağıya göre çok soğuk olduğunu hissettim.Kısa bir su molası,bir iki hatıra fotosu çekip eşimi aradım.

fotoyu bırak,inişe geç hemen!!baksana arkadaki bulut kümelerine:)

Zirvede olduğumu,hedeflediğim şekilde çıkabildiğimi söyledim.O da en az benim kadar mutlu oldu.Yaklaşık olarak 25-30dk kadar sonra aşağıda olacağımı ve ayrıldığımız yerde buluşmayı teklif ederek yola çıktım.
Her çıkışın bir inişi vardır:)Bisikleti bıraksam 70'li km'leri görmek an meselesi.Ama sürekli ellerim frende iniyorum.Pütürlü yol inanılmaz zorluyor.İnanılmaz bir titreşim bisikletin kontrolünü çok zorlaştırıyor.Aslında bu kadar çok fren yapmasam belki bu kadar zorlanmış olmayacaktım ama tedbiri elden bırakmak istemiyorum.

Aşağıda eşimle buluşuyorum ve hemen kahvaltı yaptıkları yere geçiyoruz.Hemen onlara katılıyorum ve çok iştahlı bir şekilde mükemmel bir kahvaltı yapıyorum.


**Dailymile'da Kartepe çıkışımın detayları
**Strava'da Kartepe çıkışımın detayları
**Kartepe çıkışımın garmin datası

Kartepe'de yol bisikleti için asfalt 9-12km'ler hariç gayet uygun.O bölümde de sadece inişte titreşim rahatsız ediyor.O bölümü muhtemelen bilerek pütürlü bırakmışlar diye tahmin ediyorum.Çünkü zirveye yakın ve sert yokuşlar kış aylarında donma sonucu ciddi kazalara sebep olabilir.O bölüm de düzeltilirse Kartepe yol bisikleti antrenmanı için mükemmel bir yer.(şu haliyle de mükemmel)

Profil HC tırmanış olmasının yanında Fransız'ların meşhur dağı Alpe d'Huez ile ortalama eğim anlamında örtüşüyor.Tek farkı bizim Kartepe biraz daha uzun:)Bu bağlamda kağıt üstünde bakarsak Kartepe tırmanışı daha zor bir profil olarak gözüküyor.Alpe d'Huez'i de tırmanırsam iki tırmanışı daha güzel kıyaslayabilirim:)(Şu an için sadece profillere bakarak kıyasladım)

Güncel yarış ve paylaşımlar için Instagram hesabımı takip edebilirsiniz.



Artık bir sonraki hedef Uludağ tırmanışı....


5 yorum:

  1. Twitter'daki "kompakt aynakol mı 11-28 ruble mi" muhabbetimizin üzerinden sanki daha çok geçmemiş gibiydi. Ama ilk HC tırmanışın üstüne çiziği atmışsın bile Kaan hocam, tebrikler!

    Blogunu da yakından takip ediyorum zaten, devamını da bekliyorum tırmanışların :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. evet çok kısa süre önce danışmıştım size.Yalnız şunu net söylemeliyim,39*25'le perişan olurdum:)Çok teşekkürler verdiğiniz bilgiler için..

      Sil
  2. Öncelikle tebrik ederim.Açıkçası yazınızı okurken bir nebzede olsa yaşadıklarınızı hissedebildim. Bunda yaklaşık 3 hafta önce otobüsle de olsa oraya çıkmış olmamın etkisi büyüktür herhalde :).Tırmanışın ilk 12 km si gerçekten zor otobüste iken düşünmüştüm bir gün deneyeceğim diye ama yaklaşık 3. yada 4. km de vazgeçmiştim bu düşüncemden.Tırmanışı kadar bence inişi de zor özellikle 9.km deki viraj korkutmuştu :)

    YanıtlaSil
  3. Kaan bey, öncelikle yazınızı çok beğendiğimi söylemeliyim, baştaki paragrafınızı ben yazsam ancak bu kadar olurdu, evet sarper ve caner bisikleti ban tekrar sevdirdi, zaman olsa bütün turları onlardan dinlerim, şimdi ise veloslow grubu ile sarper beyle tanışma fırsatım oldu. umarım bu grupla daha çok bisiklet kullanma imkanım olur. bir süredir elimdeki 321 sedonayı bırakıp bir yol bisikleti almak istiyordum, sizin bu yazınızdaki modeli inceledim çok beğendim, bunu nasıl aldınız? yani hangi siteden ve eğer mahsuru yoksa kaça maloldu, bana ne tavsiye edersiniz? düz yol bisikletçisiyim yaşım da bayağı var, fakat performans değil de yol gitmek amacındayım, sedona ile bir yılda ancak 800-1000km yapabildim. kutudaki bisikleti toplamak zor mu? sizden bilgi alabilirsem çok memnun olurum. avci.nejdet@gmail.com

    YanıtlaSil
  4. Kaan, süper olmuş. Bisikletle ilk hedef hayalini gerçekleştirmişsin. Harika ve bilgilendirici bir anlatım olmuş. Tebrikler. Gelsin Uludağ...

    YanıtlaSil